вівторок, 26 квітня 2016 р.
Виникнення та розвиток театру
«Театр» у перекладі з давньогрецької — видовище. Актори показують якусь історію (п'єсу), а глядачі спостерігають за їхньою грою. П'єса — актор — глядач, об'єднані грою: ось формула театру.
Гра, як відомо, є природним станом людини. Граючись, діти вчаться жити. Дорослі вигадують собі інші ігри — різні свята, ритуали, жарти. Гра, таким чином, постає як спосіб існування, шлях до пізнання і окраса життя людини. Гра — основний елемент мистецтва театру, який через неї стає певною формою суспільної свідомості.
У театрі відбувається відтворення життя у формах самого життя. Вираз цей умовний, оскільки сценічна гра є лише імітацією форм життя, а не їх прямим відтворенням до дрібниць, інакше довелося б насправді вбивати, спати, вішатися на підмостках. Водночас цей вираз, попри всю умовність, є досить точним, оскільки гра на сцені наслідує життя в його основних формах. Насамперед це стосується відтворення людини. Адже характер особистості розкривається в театрі саме так, як і в реальній дійсності — через систему вчинків, емоційні стани, процес мислення тощо.
Як і кожне мистецтво, театр спирається на художній образ, образне перетворення світу своїми специфічними засобами. Зазначимо, що специфічність театральної мови полягає передусім у тому, що вона синтетична, тобто театр — це синтез різних мистецтв.
У синтез мистецтв, об'єднаних театром, входять також дизайн, моделювання одягу, перукарська майстерність, макіяж, спорт (акробатика, фехтування, гімнастика тощо), народно-декоративні промисли.
За домінантами художніх засобів сценічної мови театр розгалужується на різні види: опера, балет, оперета, драматичний, музично-драматичний, ляльковий театр і пантоміма (нетанцювальний, але виразно-промовистий рух тіла). Існують також театри, що різняться за адресами свого призначення, тобто за складом своєї аудиторії: театри дитячі, де грають і дивляться вистави діти; юного глядача, де дорослі грають для дітей; театри молодіжні, міміки й жесту(для глухонімих); самодіяльні, де грають аматори, та ін.
Театри розрізняються й за своїм тематичним або жанровим спрямуванням, залежно від того, що переважає в їх творчості. Це театри естради, моди, пісні, історичного портрета, еротики, детективу, комедії, драми і комедії, мелодрами, хореографічних, естрадних мініатюр, поезії, камерний, фольклорний,комічної опери, масок.
Історія її сучасність світового театру знають безліч організаційних форм: театри королівські та муніципальні, кріпосні й придворні, мандрівні й стаціонарні, приватні (антрепризи), імператорські, шкільні, університетські, учбові, студії одного актора, державні, профспілкою, однієї вистави (грають, поки йде глядач) і репертуарні (до 15—20 назв у прокаті на місяць).
Зазначене театральне розмаїття має одну мету — відтворення життя людського духу на сцені.
Початкові, обрядові форми театру відомі всім народам. Адже кожна людина за своєю ігровою природою схильна не тільки до сприйняття театрального видовища, а й навіть до участі в ньому. І все ж, мабуть, слід погодитися з великим російським драматургом і театральним діячем О. М. Островським, який сказав, що«театр — це ознака повноліття нації».
Найдавніше мистецтво театру належить Стародавній Греції, де ритуальне заклання козла на честь бога Діоніса народило «козлину пісню» — «трагос оде» —трагедію. Водночас пісня веселої команди Діонісових сподвижників - «коммос оде»— породила комедію. Отже, п'ятеро видатних драматургів Еллади — Есхіл, Софокл, Евріпід (автори трагедій) та Арістофан і Менандр (автори комедій) — ще задовго до нашої ери на все майбуття заклали основи світової драматургії та театру. Їхній співвітчизник і, практично, сучасник філософ Арістотель перший у світі порушив питання про теоретичні закони драматичного мистецтва. Щодо римлян, то вони мало доклали свого, справді оригінального, до скарбниці мистецтва театру. За всієї могутності талантів комедіографа Плавта, автора трагедій Сенеки та поета-філософа Горація, римляни були у творчості вторинними щодо своїх грецьких попередників".
Згодом християнізація Європи призвела до занепаду театру, оскільки людській свідомості була запропонована спокуслива думка про потойбічну винагороду за земні страждання і, таким чином, самі ці страждання, і криваві конфлікти втрачали свій драматизм і трагізм. Отже, руйнувалася конфліктно-драматична передумова театру, який май же на тисячоліття перестав існувати в розвинених формах, жевріючи в виступах мандрівних артистів — гістріонів та мейстерзінгерів на Заході,скоморохів у Київській Русі. Крім того, театр ледве животів у церковних літургічних і напівлітургічних драмах, містеріях та мораліте.
Оновлення театру відбулося в епоху Відродження мистецтва і культури Європи в цілому (XV—XVII ст.), коли в центр світоустрою була повернена людина в усій її багато-вимірності та невичерпності. Причому нове народження театру здійснювалося згори і знизу — від «університетських умів» у Італії і Англії, які досліджували і модернізували класичні грецькі взірці, до вивільнення ігрової стихії простого народу, зокрема в італійській комедії масок, так званій «комедії дельарте», в демократичних комедіях Лопе де Вега (Іспанія).
Вершиною ренесансного театру став для всього світу Вільям Шекспір. Його п'єси (хроніки, трагедії, комедії, драми) залишили людству у спадок вічну загадку і вічну можливість відкривати закладені у творах генія думки і почуття. Всі подальші різновиди театру — від мелодрам до абсурду, від психологічної до документальної драми, від філософської трагедії до символізму і театру масових видовищ — так чи інакше проростають корінням до Шекспірової драматургії.
XVII ст. пройшло в театрі під знаком класицизму та трьох великих французів — Мольєра, Корнеля і Расіна. Французький класицизм хоч і впорядкував безлад театральних спроб у країні та Європі, проте зарегламентував еллінські взірці, додавши їм закам'янілості і ортодоксальності, зокрема, завдяки закону трьох єдностей— місця, часу, дії. Проте геніальна трійця вищеназваних драматургів тому і набула світового визнання, що виборсувалась із класицистичних обмежень.
Епоха Просвітництва в культурі (XVIII ст.) економічно і політично спиралася на народження нової історичної сили — буржуазії. У театрі це означало появу нових жанрів - драми на початку століття і мелодрами в його кінці. Крім того, зусиллями енциклопедиста Дідро, німецького драматурга і мистецтвознавця Лессінга та інших відбувалося теоретичне переосмислення самої проблеми жанрів, класичної спадщини еллінів, відтворення людського характеру на сцені, відкриття поняття типовості тощо. Це сторіччя позначене також народженням професійного російського театру, яке було здійснено зусиллями купецького сина Федора Волкова з Ярославля і поета - арістократа Олександра Сумарокова за підтримки імператриці Єлизавети Петрівни.
Дев'ятнадцяте століття позначене розмаїттям театральних форм і художніх напрямів. Розпочавшись під гуркіт революційних потрясінь, воно відлунилося в театрі «бурею і натиском» драматургії Фрідріха Шіллера та романтизмом Віктора Гюго. Через розквіт мелодрами, яка своєю чуттєвістю і екзотичністю відволікала глядачів від соціальних проблем, театр прийшов у другій половині століття до реалістично-психологічних драм норвежця Г, Ібсена, символізму бельгійця М. Метерлінка, натуралізму француза Е. Золя і на зламі XIX і XX ст. до неоромантизму Е. Ростана.
У самому кінці століття голосно заявила про себе нова театральна професія - режисура. Світ навколо людини так різко ускладнився, так трансформувалась уява про його будову та походження, такими неясними стали контури майбутнього, настільки дискредитував себе інститут церкви, що людство зажадало собі нових поводирів і чекало на них насамперед у театрі, який найближче з усіх інших інститутів, утворених людською думкою і почуттям, стояв до життя. Так, покликана соціальною свідомістю, і народилася режисура як мистецтво концепції світу, сила, здатна об'єднати в єдине ціле (виставу) .Першими иайвідомішимирежисерами були Андре Антуан у Франції, Людвік Кронегк у німецькому герцогстві Мейнінген, Костянтин Сергійович Станіславський і Володимир Іванович Немирович-Данченко в Росії.
У XIX ст. своє вагоме слово в розвитку світової культури, зокрема театру, сказала Росія. Розпочавши століття запізнілим класицизмом, в якому вона мала свого Корнеля (В. Озерова) і свого Мольєра (Д. Фонвізіна), театральна Росія одним кроком перейшла до реалізму О. Грибоєдова і О. Пушкіна, зачепивши при цьомулермонтовським крилом романтизм і майже зневаживши мелодраму. Незабаром на перший план виходить творчість багатоплідного живописця російського життя Олександра Островського. Крім того, виникає мистецтво натуралізму Г. Успенського та О. Пісемського, а згодом розквітає блискуча сатира М. Салтнкова-Щедріна.
Як Франція йшла до революційних потрясінь у кінці XVIII ст., так само Росія котилася до них у кінці XIX ст. Осмислення механізму людського життя, передчуття суспільних катастроф покликало на сцену драматургію Максима Горького. Іншими засобами розкривав психологію катастрофічної людини Чехов.Духовно XIX ст. закінчилося не відразу. Крапку на ньому поставила тільки перша світова війна. Отже, і Росія встигла прилучитися до символізму драмами О. Блока І Л. Андрєєва, а до неоромантизму п'єсами О. К. Толстого.
Художніх відкриттів і подій сьогодні в усьому світі негусто. Проте не слід забувати, що саме XX ст. викликало до життя нові жанри — трагікомедію, політичну і документальну драму, відкрило езотеричний театр Китаю, Японії, Індії з його знаковістю, канонічністі, особливою сумішшю пластики, вокалу, медитації, костюму-декорації. Високої значущості і авторитету досяг в XX ст. історично молодий американський театр, що дав світу грандіозну помпезність мюзиклів та різних шоу.
Театр XX ст. блазнював у підвалах кабаре і славив фашизм, плакав і сміявся над життям людини, розколював зал політикою і колисав казочками про попелюшок, п'янив формалістичними фантазіями і тверезив пронизливою правдою, самостверджував національні культури й синтезував їх у Театрі Націй, хворів щохвилинним болем і шукав вічні істини.
Виникає питання: де він, театр справжній, де він - той, який має бути? А він і має бути таким - різним, мінливим, протилежним, живим і мертвим, надхмарним і підземельним, камерним і масовим, інтелектуальним і емоційним, політичним і вічним, дзеркалом і моделлю, тихим і голосним, жорстоким і ліричним. Театр має бути таким, як саме життя.
Український професійний театр
На початку XIX ст. народжується український професійний театр. У 1819 р. в Полтаві Іваном Котляревським була написана і поставлена, а з участю Михайла Щепкіна зіграна «Наталка Полтавка». Своїм корінням український театр сягає скоморохів Київської Русі, естетичних ідей бароко, пов'язаних із шкільними виставами Кпєво-Могилянської академії та образно-філософськими притчами Григорія Сковороди.
Оскільки до українців імператорська влада завжди ставилася з підозрою і обережністю (український характер було визнано «неудобним к упраплению»), все українське лишалося без державної підтримки і заохочення. Внаслідок цього український театр тривалий час існував у надрах російських провінційних труп, які працювали п Україні. До репертуару входили п'єси І. Котляревського, Г, Квітки-Основ'яненка, Т. Шевченка. Після хвилі народних повстань, викликаних негативними сторонами розкріпачення, «національним околицям» Російської імперії взагалі було відмовлено в духовному й інтелектуальному розвитку. Указ Олександра II(«Визволителя»), підписаний в Емсі (1876), рішуче забороняв малоросійську мову, театр, школи, друк, а також все інше, що могло свідчити про національне самовизначення України. Тільки в 1882 р. в Єлисаветграді Марко Лукич Кропивницький, драматург, актор, режисер, організатор, педагог, утворив професійний український театр. Допомагав йому його щирий друг Михайло Старицький, а також сім'я Тобілевичів— Іван Карпович Карпенко-Карий, Микола Карпович Садовський із дружиною Марією Заньковецькою. Щоправда, майже за двадцять років до того утворився ще один українськім професійний театр. Це було у Львові (1864) при товаристві «Руська бесіда». Той театр також цвів талантами Т. Бачннського, И. Стадника, В. ІОрчака, І. Рубчака і його дружини Катерини Рубчакової, ним опікувався Іван Франко. Однак західноукраїнські землі були на той час відрізані державними кордонами від Наддніпрянщини. Там панувала Польща, а згодом Австро-Угорщина. Отже, український театр був, як тепер кажуть, театром діаспорним, театром поневоленої національної меншості,
Та згодом західноукраїнський і наддніпрянський театри тісно переплелися, обмінювались акторами, п'єсами. Львівський театр в умовах значно більшої творчої свободи зростив для всієї України таких видатних акторів і режисерів, як Лесь Курбас, Амвросій Бучма, Йосип Гірняк, Мар'ян Крушельницький.
На Лівобережній Україні національний театр існував у лабетах жорстоких обмежень і всіляких заборон, приречений на сільську тематику, позбавлений історичних сюжетів, гнаний безконечними мандрами, принижений матеріальним жебрацтвом. Інтелектуально-романтичні драми Лесі Українки, забарвлені символізмом і «моделюванням», залишалися практично поза сценою. Лінія «міської» драматургії, що активно розроблялася В. Винниченком, була, на жаль, короткочасною і штучно перервалася через політичну долю автора. Не випадково напередодні революції 1917 р. в українському театрі назрів мистецький бунт, який здійснив Лесь Курбас і керований ним Молодий театр, орієнтований на світову класику, сучасну європейську драму. Молодий театр (1916—1918), а згодом і керовані Курбасом «Кийдрамте» та «Березіль» спиралися на всебічно розвиненого, тренованого інтелектуального актора, здатного відобразити у виставі образне перетворення світу.
Післяреволюційний період у вітчизняному театрі був надзвичайно контрастним. Мистецькі здобутки світового рівня межували з кривавими трагедіями винищення найталановитіших митців. З одного боку, радянська влада подбала про те, щоб утворити та підтримати театри в тих народів, які його не знали(мусульмансько-ісламська Середня Азія, аборигени Сибіру), або мали в напівпридушеному стані (Україна, Білорусія, Азербайджан, Грузія, Вірменія, Татарстан тощо). З іншого боку, були вислані за кордон, розстріляні та посаджені в концтабори чималі театральні сили.
Розпочавшись плюралістичним розмаїттям сценічних форм радянський театр через якихось двадцять років виявився уніфікованим, загнаним у ложе соціалістичного реалізму. З'явилася каста «недоторканних» колективів, оголошених взірцями, обов'язковими для всіх. Це були академічні театри столиць, захищеність яких від критики обернулася для них трагічним застоєм.
Сплеск духовної «відлиги» початку шістдесятих років породив нові театри, нове режисерське покоління (О. Єфремов, Р. Стуруа, Б. Львов-Анохін, Н. Шапіро, А. Кап, Р. Віктюк), нові імена драматургів (О. Вампілов, Л. Зорін, О. Володій, М. Шатров). Україну «відлига» практично не торкнулася.
У наступні двадцять років театр навчився розмовляти «виробничою мовою». Духовна задуха, економічний розвал довели мистецтво до «чорнухи», до театру «андерграунду» (підземелля), де вивертають на глядача весь, бруд зневіреної душі і занедбаного тіла. Сьогодні стало зрозуміло, що все світле і справжнє, що народжувалося в радянському театрі, виникало не завдяки, а всупереч змісту епохи, в трагедійному борінні Художника з Системою. Це довело театр до його сучасної кризи, штовхнуло на манівці світової культури, де ми проминули багато чого з того, що випробував, чим перехворів і що давно перетравив світовий театр - екзистенціалізм, сюрреалізм, театр абсурду й жаху, антитеатр занурення тощо. Лише кілька останніх років театри колишнього СРСР почали запізніло хворіти тим, від чого вже видужав західний театр.
Джерело:http://intranet.tdmu.edu.ua
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар